Protokoll/styrelsemoten/2020 06 11
Protokoll från styrelsemöte 2020-06-11 med Dalviks Odlarförening
Plats: Lott nr 13 på odlingsområdet
Närvarande: Erika Jiremyr, Stina Handberg, Bo Börjesson, Ethel Jonasson, Inger Thildéus, Thomas Agrell och Carin Graff.
- Erika öppnar mötet.
- Dagordningen godkänns.
- Inger Thildéus väljs till protokollförare för mötet.
- Bo Börjesson väljs som protokollsjusterare.
- Något styrelsemöte har inte hållits sedan årsmötet, därför finns inget protokoll att gå igenom.
- Ethel Jonasson är ny kassör efter Elisabeth. Thomas Agrell tar över medlemsansvaret efter Stina Handberg. Thomas är också vice ordförande i styrelsen. Sekreterare är Inger Thildéus. Ordförande är Erika Jiremyr.
- Tillgångar på kontot är 72 000:-. Målsättningen är att spara detta året för att planera för en föreningsbyggnad nästa år. Alla medlemmar har betalat medlemsavgiften. Lilla grinden behöver ses över, den är inte barnsäker.
- Det har kommit 9 nya medlemmar med arrendekontrakt under 2020. Det finns 21 personer i kö för odlingslott. Hur betalning ska tas upp när överlåtelse sker under kalenderåret ska tas upp på nästa möte.
- Det förekommit eldning på området i maj månad vilket är förbjudet. Om det händer igen kommer en officiell anmälan att göras. Medlemmarna ska höras om intresse av att delta i en studiecirkel om odling och trädgård. Studiematerialet bygger på Lena Israelssons bok, kostnad för studiematerialet ca 250:-. Erika kontaktar Elisabeth som kollar upp mer om detta och om intresse finns hos medlemmarna. Den 2 maj var det städdag på området. Inför arbetsdagen gjordes inköp av glas till växthuset samt virke och skruv till komposten. 2 st nya bikupor har köpts. Skräp kördes till sortergården. Ny kompost byggdes. Komposten sköts inte enligt reglerna. Information behövs om hur en kompost fungerar och vad som får slängas där. Vi tar upp frågan vid nästa möte och bestämmer hur vi ska få detta att fungera bättre. Indelningen av de arbetsgrupper som finns är inte ajour och behöver ses över. Bosse och Erika gör detta och mailar ut ny lista till medlemmarna.
- Stadgarna ska gås igenom. Detta görs vid ett särskilt möte. Förslagsvis i september.
- Planering inför arbetsdagen den 14 juni; Höja upp stugorna på lotten 13 och stugan vid biodlingen.
Städning av kompost.
Röjning på lott 25. Rensa ogräs på allmänna ytor.
Uppmana dom som har säckar med jord och annat material, vid stora grinden, sätt namn på säckarna, töm och ta bort säcken! Fortsätta gräva dike för dricksvatten om det hinns med.
Thomas ordnar korv och korvbröd, Erika kontaktar bakgruppen som fixar nåt gott. Inger och Ethel fixar kaffe. - Gemensam genomgång av området görs vid nästa möte i augusti.
- Övriga frågor: Thomas ringer JRAB och kollar när tömningen av toaletten görs och hur detta går till. Lasse skötte detta tidigare. Erika tar kontakt med Härenstams och begär offert för att fixa lilla grinden.
- Nästa möte hålls tisdagen den 18 augusti kl. 17.00 på lott 13.
- Mötet avslutas.


