Odlarföreningen

INFORMATION FÖR ALLAS TRIVSEL

• Vi odlar i stort sett vad vi själva vill, men plantera inte träd som blir högre än 3-4 meter eller beskär dem regelbundet. Plantera inte gullris, jättebalsamin eller andra invasiva växer, då du kan ångra dig när de tagit över lotten (och ibland även grannens). Tala alltid med styrelsen först om du behöver lov att ta ner något befintligt träd.
  • Vill du plantera något i tomtgräns, eller sätta staket tala med din granne så att ni är överens om växten/staketet. En glad granne är en god granne!
  • Placera din stuga eller ditt växthus så att det inte stör grannen eller skymmer sikten vid utfarten.
  • Vill du spela musik tänk på att din granne kanske vill höra fågelsången. Det finns ju hörlurar du kan använda.
  • Ta gärna med dina barn för att lära dem odla, men låt dem inte ensamma hämta och lämna redskap i boden. Detta är för barnens egen säkerhet.
  • Låt även dina husdjur få vistas på området, men se till att de inte stör eller smutsar ned. D.v.s plocka upp efter dina husdjur, men släng inte rastpåsen i toaletten. Du bör ha husdjuren inhägnade eller kopplade, då det kan finnas vuxna och barn som är rädda för djur.
  • I vår toalett får bara finnas naturligt material, som är lätt nedbrytbart, då det är en komposttoalett. I slutändan ska det bli jord. Du får alltså INTE slänga i plast, dambindor, blöjor eller annat skräp och absolut inget giftigt eller något rengöringsmedel.
  • Ordna gärna en egen kompost på din lott. På så vis får du perfekt jordförbättring till dina odlingar. Vill du använda föreningens kompost ska du klippa sönder de tunna grenar du slänger där. Släng bara jord, gräs och blommor i komposten. Större grenar och virke får du INTE slänga i komposten utan köra till Klämmestorp,  kommunens sopsortering, eller be arbetsgruppen om hjälp att få använda kompostkvarnen. Kompostkvarnen kan ta grenar upp till en dimension av 40mm.  Du får inte slänga växtrester eller annat på någon annan plats på området, bara i komposten. Den gamla komposten är just nu stängd men du får hämta jord där. Föreningens nya kompost ligger bakom bokhäcken.
  • Matrester, plast eller annat oorganiskt material tar du hem till din soptunna. Vid boden intill parkeringen får du INTE lämna något slags skräp.
  • Du får gärna låna föreningens redskap och skottkärra i boden men du ska ställa tillbaka dem efteråt på rätt plats, så att andra också kan låna dem. Du ska rengöra de verktyg du använt från jord och gräs, för ingen gillar att börja arbeta med smutsiga redskap.
  • Vill du grilla på din lott (i en grill) sköt det så att det inte finns risk för brand eller annan olägenhet. Det är inte tillåtet att elda upp ris. Det ska finfördelas till 20 cm bitar (för att komposteras) eller köras till sortergården av dig.
  • Dricksvattenkran finns över området är inte för odling. Vatten till odling kommer från Dunkehallaån och det finns kranar lite varstans på området. Se våra bevattningsregler.
  • Vårda och sköt din lott så att det inte ser skräpigt ut. Styrelsen gör en besiktning vid behov.

/Styrelsen

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)